maandag 21 september 2009

De schepping

"Die wil ik graag hebben pappa. Die met die walvis."

De tale Kanaäns voor kinderen. Wat is er tegen om vroeg te beginnen met het doorgeven van de universele menselijke thema's denk ik bij het doorbladeren. Job wordt over drie maanden vijf. De advies leeftijd van deze versie is zes. Eerst maar plaatjes kijken en daarna een jaar onopvallend in de kast.

Moet lukken. Ik reken af.

Gisteravond was het onontkoombaar. Er moest en zou gelezen worden uit het nieuwe boek. Pyjama aan, haren nat, Job was er helemaal klaar voor. Ik lees met enige terughoudendheid over het ontstaan van de wereld. Is dit niet te moeilijk? God wordt al in zin twee geïntroduceerd. Een paar zinnen later merkt Job achteloos op dat hij God best wel kent. Ik zeg ja? "Die ken ik heel goed joh. Die maakt alle zieke mensen weer beter."

Voor kerst uit. Moet lukken.