zaterdag 6 maart 2010

Filmpje

Jammer dat ze de inrichting verlaten om te vissen. Hier wordt het slapstick. Heeft de film niet nodig.

Ik zit met klas drie te kijken naar Milos Forman’s One Flew Over The Cuckoo’s Nest. De kinderen kijken en lijken geboeid.

Louise Fletcher in de rol van Nurse Ratched heeft blijkens de reacties in de klas nog steeds last van het Swiebertje syndroom. Als McMurphy haar bij de nek grijpt, geven veel leerlingen onomwonden aan dat hij door moet gaan met afknijpen. Ze moet dood. Haar rol is nog steeds onuitwisbaar. Fletcher kreeg een Oscar voor deze rol. Oftewel hoe succes tevens je ondergang kan worden. In alle andere films blijft ze de gewraakte zuster. Joop Doderer alias Swiebertje had er ook last van.

Ik twijfelde of ik de film zou laten zien. Gelukkig is het anno nu opvallend te zien dat de film blijft staan. Is de film zo goed omdat deze anti-establishmentparabel zo lekker manipulatief is of is dit tevens de makke van de film. De acteerprestaties zijn zo sterk dat datering van de film tijdens het kijken geen vraag wordt. De film gaat ook niet over een inrichting. De enscenering doet er in feite niet toe.

De leerlingen zijn na afloop stil en onder de indruk. De gang naar de volgende les is anders.

Ik lees net dat producent Michael Douglas Burt Reynolds op het oog had voor de hoofdrol van R.P. McMurphy. Deze film zonder Nickolson. Dit gaat ook mijn voorstellingsvermogen te boven.

Geen opmerkingen: