zondag 19 december 2010

v/d Veen(stra) flyer

Ik ben groot geworden met namen als Jack de Heer en Larry van Wieren. Hollandse Canadezen of Canadese Hollanders, wat u wilt. Als kind werd ik door mijn vader meegenomen naar Thialf om Neerlands trots op ijshockey gebied te kunnen zien spelen. De vader van één van mijn vaders collega's was uitbater van het horeca deel van dit Heerenveense ijspaleis en hulp bij wedstrijden van de Feenstra Flyers en grote schaatstoernooien was welkom. Dit gaf privileges en maakte ik als kind live kennis met face-off, puck, stick, icing, powerplay en Abe Lenstra.

Abe was op leeftijd en zat in een rolstoel met kleed over de benen op een vaste stek aan de rand van de boarding de Flyers aan te moedigen. Ik heb hem een paar keer een drankje mogen brengen. De grootsheid van deze grootheid kon ik toen niet weten.

Vanmiddag werd Job na een aantal rondjes schaatsen op de lokale kunstkerstijsbaan een ijshockey stick in de schoot geworpen. Aandoenlijk werd er door kleine mannetjes achter een puck aan 'geschaatst'. Klein, maar groots.

1 opmerking:

Niels zei

Feenstra Flyers, Abe.
Het kan niet beter.