Aan het einde van het schooljaar heb ik de gewoonte mijn lessen te vullen met muziek. De leerlingen krijgen willekeurige muzikale thema's voorgeschoteld in de hoop dat zij de deuntjes herkennen en in staat zijn titel en uitvoerende artiest(e) of groep op te schrijven. Hoofdprijs is een denkbeeldige rollade.
Dit jaar heb in het kader van trots op Nederland en het E.K. gekozen voor 100% Nederlandstalige fragmenten. De keuze van de nummers is natuurlijk arbitrair en ik heb dit jaar graag gebruik gemaakt van Vic van der Reijt's top 100 van de Nederlandstalige singles.
Nederlandstalige muziek leeft. Ondanks het feit dat veel fragmenten van voor hun geboorte waren hebben weinig leerlingen moeite met herkennen. Van de vijftien fragmenten er meer dan tien goed hebben kwam in veel klassen vaak voor. Dit maak ik anders nooit mee. Meer dan tien is normaliter eerder uitzondering dan regel. Andere conclusie is dat 'Peter' van 'Sweet Sixteen' gezien het enthousiasme waarmee het in diverse klassen werd ontvangen zo weer uitgebracht kan worden. Hoeft mijns inziens weinig aan gesleuteld te worden.
Barend Servet is voor veel leerlingen een brug te ver. Waar moet dat heen! In ieder geval rollade vervangen door ijs.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten